Veelgestelde vragen

Waarom deelnemen aan de Gaasterland Wandeltocht?

De uitgezette routes (10, 15, 25 en 40km) lopen door het schitterende Gaasterland, met bossen, glooiende landschappen en de IJsselmeerkust. Door deelname doe je niet alleen jezelf een plezier. Het inschrijfgeld komt namelijk geheel ten goede aan Stichting Kinderhulp Oeganda en de Zonnebloem. Voor meer informatie zie bij 'Sponsordoelen'.

 

Wanneer wordt het inschrijfbedrag afgeschreven?

De betaling van de ticket(s) loopt via Ideal. Zodra de betaling is gelukt ontvang je een mail met de ticket(s). Print deze uit en neem ze mee naar de start, ze worden daar gescand en je ontvangt de route/stempelkaart. 

 

Kan ik via internet inschrijven tot aan de dag (3 mei 2026) van de wandeltocht?

Ja, dit is mogelijk. Het is echter beter om tijdig te boeken en de tickets thuis uit te printen. Deze neem je mee en worden gescand bij de start. Eventueel kan de ticket ook van je telefoon worden gescand. Inschrijving aan de start is mogelijk, tenzij uitverkocht en uitsluitend met PIN betaling. 

Wanneer kan ik inschrijven voor de 21e Gaasterland Wandeltocht op zondag 3 mei 2026?

De kaarten kunnen online worden besteld vanaf 1 januari 2026. Wacht niet te lang, zodat je zeker bent van startbewijzen. 

 

Kan ik ook inschrijven bij de start?

Ja, dit is mogelijk (uitsluitend met PIN-betaling). Het is echter veel verstandiger om via internet in te schrijven, je kunt dan thuis al de tickets uitprinten en bent er dan zeker dat je snel van start kunt gaan. De voorinschrijving levert je bovendien per kaart een kleine € 3,00 voordeel op.

 

Is er voldoende parkeerruimte aanwezig?

Er is in voldoende mate parkeerruimte voorhanden. Verkeersregelaars leiden het parkeren in goede banen, volg altijd hun instructies op. Aan het parkeren zijn géén kosten verbonden.

Zijn er voorzieningen aanwezig bij optredende blessures?

Ja, langs de route zijn op diverse plaatsen EHBO-posten, bemand door deskundig personeel.

 

Wie zorgt er voor de organisatie van de Gaasterland Wandeltocht?

De organisatie is in handen van Lionsclub Balk, Tusken Mar en Klif. Langs de route op oversteekplaatsen zorgen gediplomeerde verkeersregelaars voor de veiligheid. Alle medewerkers doen de werkzaamheden op vrijwillige basis, het volledige inschrijfgeld komt dan ook terecht bij de goede doelen.

 

Krijg ik als wandelaar ook iets te eten en te drinken tijdens de tocht?

Ja, er wordt gezorgd voor diverse gezonde versnaperingen en op een paar punten langs de routes kan de zelf meegebrachte bidon worden gevuld. Verder lopen de routes langs diverse horecagelegenheden waar van alles te krijgen is.

 

Zijn er toiletten langs de route?

Ja, langs de route worden op diverse plaatsen mobiele toiletunits en plaskruizen geplaatst.

 

Als ik de route heb gelopen ontvang ik dan ook een medaille?

Ja, als je de route van 10, 15, 25 of 40 km hebt afgelegd en het juiste aantal stempels bemachtigd, dan ontvang je na afloop een fraaie herinneringsmedaille. Mocht je geen medaille wensen dan kun je ons dat bij de finish laten weten. De hiermee uitgespaarde kosten voor de productie van jouw medaille, kunnen we daarmee ook schenken aan de sponsordoelen!

 

Zijn de routes exact de opgegeven afstand?

Nee, omdat de routes starten en eindigen in Manege Gaasterland, lukt het helaas niet altijd om de afstanden van de routes precies uit te laten komen op de opgegeven afstand. Ze zijn dan ook soms iets langer of korter.

 

Mogen er ook honden mee worden genomen naar de Gaasterland Wandeltocht?

Ja, honden mogen meelopen tijdens de Gaasterland Wandeltocht, mits aangelijnd gedurende de gehele route.

 

Hoe laat kan ik starten?

De starttijden zijn als volgt:

Afstand
40km:                08:00 – 09:00 uur  
25km:                08:30 – 10:00 uur  
15km:                10:00 – 12:00 uur 
10km:               11:00 – 12:00 uur

 

Tot hoe laat kan ik finishen?

Om 17.00 sluit de finish en worden de stempelposten opgeruimd, houd dus de tijd in de gaten! 

 

 

 

Hoe kan ik helpen of een bijdrage leveren?

De Gaasterland Wandeltocht kan niet zonder de inzet van vrijwilligers en betrokkenen. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt helpen en bijdragen aan het succes van dit evenement.

Waarvoor hebben we vrijwilligers nodig?
We zoeken extra handen voor stempelposten, verkeersregelaars, op- en afbouw van het evenement en begeleiding van deelnemers onderweg.

Wanneer en waar?
Vrijwilligers zijn nodig op zaterdag 2 mei 2026 voor de voorbereidingen en opbouw en op zondag 3 mei 2026 voor begeleiding en ondersteuning tijdens de wandeltocht. De locatie is het startpunt Manege Gaasterland in Oudemirdum.

Kan ik iemand meenemen?
Ja! We moedigen iedereen aan om familie, vrienden of buren mee te nemen. Hoe meer helpende handen, hoe soepeler het evenement verloopt.

Wat als ik zelf niet kan?
Kun je toch zelf niet aanwezig zijn? Dan vragen we je om iemand anders te regelen die jouw plek kan invullen. Zo zorgen we samen voor voldoende ondersteuning.

Hoe meld ik mij aan?
Wil je helpen? Stuur dan een e-mail naar info@gaasterlandwandeltocht.nl met je naam, contactgegevens, beschikbaarheid en eventuele voorkeur voor een taak.

Bedankt voor je steun! Samen maken we de 21e editie van de Gaasterland Wandeltocht tot een succes!

 

Hoofdsponsors

Top